Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(21)
Forma i typ
Książki
(21)
Publikacje naukowe
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(20)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(21)
Autor
Głowiński Michał (1934-2023)
(3)
Bielecki Marian (1975- )
(2)
Brodacki Grzegorz (1960- )
(2)
Buryła Sławomir (1969- )
(2)
Orkan Władysław (1875-1930)
(2)
Tomasik Wojciech (1955- )
(2)
Albrecht-Szymanowska Wiesława
(1)
Bachórz Józef (1934- )
(1)
Brzozowska Sabina
(1)
Czapliński Przemysław (1962- )
(1)
Drozdowska Sylwia
(1)
Flakowicz-Szczyrba Marta
(1)
Gąsowska Lidia
(1)
Jarosiński Zbigniew (1946-2000)
(1)
Kielak Dorota
(1)
Kołodziejczyk Ewa
(1)
Kuczyńska-Koschany Katarzyna (1970- )
(1)
Marzec Grzegorz (1978- )
(1)
Mytych-Forajter Beata (1974- )
(1)
Okulicz-Kozaryn Małgorzata
(1)
Ossowska Danuta
(1)
Popiel Magdalena (1953- )
(1)
Prussak Maria
(1)
Płachecki Marian
(1)
Rusek Iwona E. (1978- )
(1)
Teresińska Izabela
(1)
Tokarska-Bakir Joanna (1958- )
(1)
Tomkowski Jan (1954- )
(1)
Trześniowski Dariusz
(1)
Wójtowicz Aleksandra (filolog)
(1)
Zielińska Marta (filolog)
(1)
Świerczyńska Dobrosława (1937- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(16)
1990 - 1999
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
1801-1900
(5)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(21)
Język
polski
(21)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Literatura polska
(11)
Romantyzm
(5)
Tematy i motywy
(5)
Pisarze polscy
(4)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(3)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(2)
Listy polskie
(2)
Literatura
(2)
Orkan, Władysław (1875-1930)
(2)
Powieść
(2)
Andrzejewski, Jerzy (1909-1983)
(1)
Antysemityzm
(1)
Baran, Marcin (1963- )
(1)
Berent, Wacław (1873-1940)
(1)
Bieńkowski, Zbigniew (1913-1994)
(1)
Brandys, Kazimierz (1916-2000)
(1)
Brzoskiewicz, Dariusz (1965- )
(1)
Budownictwo komunikacyjne
(1)
Czechowicz, Józef (1819-1888)
(1)
Czytelnictwo
(1)
Drukarstwo
(1)
Dygat, Stanisław (1914-1978)
(1)
Dąbrowski, Tadeusz (1979- )
(1)
Elektromagnetyzm
(1)
Grzebalski, Mariusz (1969- )
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(1)
Hering, Ludwik (1908-1984)
(1)
Holokaust
(1)
Intertekstualność
(1)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(1)
Jakobson, Roman (1896-1982)
(1)
Jastrun, Mieczysław (1903-1983)
(1)
Kapuściński, Ryszard (1932-2007)
(1)
Kijowski, Andrzej (1928-1985)
(1)
Klejnocki, Jarosław (1963- )
(1)
Kolejnictwo
(1)
Książka
(1)
Kultura masowa
(1)
Kuśniewicz, Andrzej (1904-1993)
(1)
Lewis, Oscar (1914-1970)
(1)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(1)
Lipski, Jan Józef (1926-1991)
(1)
Maszyny i narzędzia rolnicze
(1)
Mayenowa, Maria Renata (1908-1988)
(1)
Medycyna
(1)
Meteorologia
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004). Campo di Fiori
(1)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(1)
Niemcy (naród)
(1)
Nowoczesność
(1)
Odrowąż-Pieniążek, Janusz (1931-2015)
(1)
Onufry Zagłoba (postać fikcyjna)
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Orzeszkowa, Eliza (1841-1910)
(1)
Oświetlenie
(1)
Pankowski, Marian (1919-2011)
(1)
Pałac Kryształowy (Londyn)
(1)
Pilch, Jerzy (1952-2020)
(1)
Podsiadło, Jacek (1964- )
(1)
Poeci polscy
(1)
Poezja polska
(1)
Pogoda
(1)
Polacy
(1)
Powieść polska
(1)
Prus, Bolesław (1847-1912). Lalka
(1)
Przemoc
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Realizm
(1)
Realizm socjalistyczny
(1)
Różycki, Tomasz (1970- )
(1)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(1)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916). Trylogia
(1)
Silniki parowe
(1)
Sosnowski, Andrzej (1959- )
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Statki parowe
(1)
Statki powietrzne
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Szymborska, Wisława (1923-2012)
(1)
Techniki fotograficzne
(1)
Telegrafia
(1)
Tuwim, Julian (1894-1953)
(1)
Witkowski, Michał (1975- )
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wyka, Kazimierz (1910-1975)
(1)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(1)
Zdrodowski, Adam (1979- )
(1)
Zgorzelski, Czesław (1908-1996)
(1)
Zwierzęta
(1)
Świetlicki, Marcin (1961- )
(1)
Żeromski, Stefan (1864-1925)
(1)
Żydzi
(1)
Temat: dzieło
Biedny chrześcijanin patrzy na getto
(1)
Dwanaście stacji
(1)
Ferdydurke
(1)
Hildur, Baldur i czas
(1)
Jeden
(1)
Kilkunastoletnia
(1)
Kolacja filozofów
(1)
Obrona van Meegrena
(1)
Ozimina
(1)
Pan Cogito
(1)
Próchno
(1)
Sanchez i jego dzieci
(1)
Temat: czas
1901-2000
(9)
1801-1900
(7)
2001-
(3)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
1801-
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Antologia
(5)
Publicystyka
(5)
Edycja krytyczna
(4)
Opracowanie
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Bibliografia
(1)
Bibliografia osobowa
(1)
Biografia
(1)
Esej
(1)
Listy
(1)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Traktat
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(10)
Historia
(7)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Inżynieria i technika
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Rolnictwo i leśnictwo
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
21 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82M (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82M (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zwierzęta na zakręcie / [opracowała] Beata Mytych-Forajter. - Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN, 2017. - 285, [3] strony : ilustracje, faksymilia ; 20 cm.
(NBR Nowa Biblioteka Romantyczna)
Bibliografia na stronach 269-271.
W ostatnim zdaniu przedmowy Beata Mytych-Forajter powiada, że należy dzisiaj sięgać „po romantyczne intuicje”, dotyczące odpowiedzialności ludzi za świat przyrody. Należy zaś dlatego, ponieważ właśnie w czasach romantyzmu, czyli w pierwszej połowie wieku XIX, problem tej odpowiedzialności i formułowanych dziś postulatów ekologicznych „niejako wszedł «w zakręt» i wciąż w nim pozostaje, doznając wszystkich niemożności charakterystycznych dla wirażu. Trzeba sporej siły, by pokonać odśrodkowe naciski”. Metafora zakrętu trafia mi do przekonania. Celnie odwołuje się do zawiłości niepokojącego dramatu człowieczego, dramatu trwania w impasie i naszego chybotania się pomiędzy przyrastającą świadomością odwiecznej przynależności człowieczej do przedziwnie skomplikowanego świata „braci mniejszych” i zarazem nieuchronnej, z czasem potężniejącej, a na naszych oczach zgoła już przerażającej mocy destrukcyjnej generis humani. Kapitalnym pomysłem Zwierząt na zakręcie jest ograniczenie materiału ilustrującego ów „zakręt” do obszaru tekstów spoza „rewirów” poezji. Wiadomo, że wśród romantycznych dłużników Krasickiego i Trembeckiego istnieje bogaty zasób bajek z alegoriami zwierzęcymi, także w dorobku Mickiewicza i jego współczesnych. Wiemy też, że nieubogi jest poetycki świat zwierzęcy w soplicowskiej „stronie” jego poezji - daleko przecież stąd od wzruszającej pewności siebie niegdysiejszego Sarmaty, że „koń, jaki jest, każdy widzi” - a na dodatek Autorka dobrze wie, ze dałoby się ułożyć grubą księgę animalistycznego rymotwórstwa romantycznego z samych tekstów autora Pana Tadeusza i jego „rówieśnych”. Ale „Zakręt” Beaty Mytych-Forajter ostentacyjnie się obchodzi bez rymotwórstwa, w tym także bez arcydzieł romantycznej poezji. Jest on za to wymownie pamiętliwy dla zapisów bogactwa i rozmaitości spostrzeżeń świadczących o coraz bardziej nadciągającym pobliżu naszych zmartwień ekologicznych i naszych tęsknot wegetariańskich. (z recenzji prof. Józefa Bachórza ; nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 66)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 483-495. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Bardzo ciekawa i ważna książka. W kwestiach poszukiwań źródłowych autorka spełnia kryteria najbardziej wymagających historyków. Pochyla się nad kolejnymi casusami i przygląda się im z dociekliwością śledczego ? tyle, że staranniej i z większą wolą dojścia do prawdy niż w badanych wypadkach postępowali zawodowi śledczy. Owo mikrograficzne podejście stanowi o wadze książki ? bowiem z tych mikrografii płyną wnioski znacznie ogólniejsze. Wnioski niedobre dla dominującej bohatersko-martyrologicznej wizji narodu polskiego. (Z recenzji prof. Marcina Kuli - z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 940.53/.54 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Zawiera: Po co wracamy do Berenta? / Maria Prussak. Między "Lalką" a "Ferdydurke" : (o paradoksach "Oziminy" Wacława Berenta) / Michał Głowiński. Stimmung i narracja w powieściach Wacława Berenta : między słowem a ciałem / Magdalena Popiel. Metafora i pragmatyka w powieściach współczesnych Wacława Berenta / Marian Płachecki. Próchno - pytanie o europejską tożsamość / Dariusz Trześniowski. O idei przeznaczenia w "Próchnie" Wacława Berenta / Iwona E. Rusek. Funkcja motywów secesyjnych w prozie Wacława Berenta / Dorota Kielak. Berent czytany intertekstualnie/intersemiotycznie : Yvette Guilbert portret z epoki / Katarzyna Kuczyńska-Koschany. Człowiek w pejzażu miasta : "Próchno" Wacława Berenta wobec cyklu "Męty w pucharze" Miriama / Małgorzata Okulicz-Kozaryn. Czarodziejska "Ozimina" : Mann według Berenta / Sabina Brzozowska. O przestrzeni mentalnej w "Oziminie" Wacława Berenta / Aleksandra Wójtowicz
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.
Bezsprzeczną, być może największą zaletą tomu tego jest różnorodność prezentowanych metodologii badawczych: od tradycyjnej filologii […]przez studia porównawcze, analizę wybranych aspektów poetologicznych (estetycznych), po daninę spłaconą studiom kulturowym,czy nawet socjologiczno-politologicznym. To także swoista „dynamika” interpretacyjna, dowodząca hermeneutycznej pojemności Berentowskiej prozy. Tom stanowi też w jakimś sensie podsumowanie czy rekapitulację intensywnego okresu rozwijającej się „berentologii” sprzed kilku dekad; znamienne, że wiele tekstów autotematycznie akcentuje powrót do podejmowanych już dawniej przez autorów lektur czy tematów albo jawnie eksponuje chęć uzupełnienia lub rewizji badań wcześniejszych. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Marian Bielecki doskonale realizuje formułowany przez Gombrowicza postulat krytycznej narracji niekryjącej się ze swoim subiektywizmem, w której osoba komentatora, wraz z jego preferencjami, zostaje nie tyle zamaskowana, co właśnie wyeksponowana. (...). Takie postawienie sprawy przynosi szereg korzyści. W pierwszej kolejności, jest w moim przekonaniu po prostu szczere czy też trafne w odniesieniu do zadań krytyka i komentatora tekstu literackiego. Jednocześnie, rozmach proponowanych interpretacji (bardzo szeroki wachlarz tekstów, na podstawie których formułowane są lekturowe ustalenia, obejmujący nierzadko po prostu całość dzieła danego pisarza, oraz przyjęta dzięki temu perspektywa diachroniczna, unaoczniająca ewolucję, jaką mniej lub bardziej "toksyczna" relacja z Gombrowiczem nieuchronnie przechodziła) sprawia, że czytelnik monografii bezboleśnie ulega tym osobistym intuicjom i fascynacjom Autora; innymi słowy, subiektywne i stronnicze komentarze z powodzeniem zostają przełożone na przekonujący język intersubiektywnej argumentacji. Kolejną korzyścią tej ekspozycji głosu krytyka jest "jakże pożądana!" swoboda i potoczystość opowieści o kolejnych, rzec by można, niebezpiecznych związkach. Sygnatura determinuje tekst krytyczny w równym stopniu co literacki. (Z recenzji Ewy Kobyłeckiej-Piwońskiej).
Marian Bielecki jest niewątpliwie najwybitniejszym i najpłodniejszym komentatorem dzieła Witolda Gombrowicza w swoim pokoleniu. Trudno byłoby dziś sobie wyobrazić gombrowiczologię bez Bieleckiego. Zarazem Bielecki interesuje się, jako jeden z nielicznych dzisiaj, metodologią historii literatury. Jest autorem interakcyjnej (agonicznej) teorii procesu historycznoliterackiego. Koncepcji tej dał wyraz w nagradzanej i szeroko komentowanej rozprawie "Historia, dialog, literatura". Interakcyjna teoria procesu historycznoliterackiego z 2010 roku. Książka "Gombrowicziady. Reaktywacja" stanowi bezpośrednie nawiązanie do tej, niewątpliwie najważniejszej, książki teoretycznoliterackiej Bieleckiego i jest cennym, a może i bezcennym, zbiorem szczegółowych studiów wydobywających "zasięgi" Gombrowicza w polskiej tradycji literackiej drugiej połowy wieku XX i początku kolejnego stulecia. Bielecki odnajduje je w miejscach względnie oczywistych (np. u Mrożka czy Dygata), mocno kontrowersyjnych (Rymkiewicz), kanonicznych (Miłosz, Andrzejewski), intuicyjnie przeczuwanych (Pilch), zapomnianych (Kijowski, Pankowski) i współczesnych (Witkowski). Obcujemy z duchem (a może krążącym nad nami widmem?) Gombrowicza. (Z recenzji Wojciecha Śmiei).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 362-379. Indeks.
"Ferdydurka" to powieść o nowoczesności napisana z samego środka nowoczesności. Nie przynosi jednak jej pochwały, ale radykalną krytykę. Gombrowicz demaskuje hipokryzję ideologii modernizacji, łudzącej nadzieją pozytywnej zmiany, ale w istocie troszczącej się, aby wszystko zostało po staremu. Nowoczesność to bowiem projekt ładu społecznego opartego na stabilnych podstawach, swoistym rozumieniu struktury społecznej, określonym modelu człowieka i konkretnym kształcie relacji międzyludzkich, krótko mówiąc: na pewnej wiedzy, kto jest kim. Gombrowicz w sposób tyleż przenikliwy, co zabawny pokazuje, że w owej wizji świata ujednoliconego doświadczenia i komfortowej egzystencji jedność uzyskiwano na drodze ustanawiania różnic i podziałów, odróżniania jednych od drugich, skrupulatnego oddzielania tego, co wartościowe, od tego, co wartości pozbawione. Nowoczesność obiecywała – na oświeceniową modłę – że uwolni ludzkość od uciążliwości natury, barbarzyństwa, ciemnoty, biedy, niesprawiedliwości i despotyzmu, ale tylko reprodukowała to, czego miało już odtąd nie być: złudzenia, obskurantyzm, nierówności i wykluczenia. Ta z gruntu agonistyczna struktura rodziła przede wszystkim przemoc, zarówno realną, jak i symboliczną. Gombrowicz w swojej powieści przenikliwie analizował zwłaszcza tę drugą; wykazywał, że ukrywa ona swą arbitralność, każąc się traktować jako coś naturalnego i oczywistego. Jest niewidzialna i jako taka nie zostaje rozpoznana. Jest usprawiedliwiona, bo jest uprawomocniona. Poprzez obnażenie tej arbitralności Gombrowicz rzuca nowoczesności wyzwanie. Sabotuje jej pewność siebie przez konfrontację z tym, co z siebie próbowała wyprzeć. Bez wątpienia koszmary negatywności nawiedzały nowoczesnych, a lista ich jest długa: niepewność, niemoc, nieczystość, nieprzyzwoitość, nietożsamość, nieliterackość. Oto tytułowe „widma nowoczesności”. (Z okładki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Streszcz. ang. przy rozdz.
Nowa poezja polska wobec tradycji czyni przedmiotem namysłu lirykę polska po 1989 roku tworzoną przez autorów urodzonych w latach 60. i młodszych, tych, których debiuty przypadły na okolice przełomu XX i XXI wieku. Poezja po ┬zmianie paradygmatu├ ukazana jest tu w kontekście jej wieloaspektowych relacji z szeroko rozumianą tradycją − literacką i kulturową − zarówno tą rodzimą (bliską, którą stanowią dzieła generacyjnych poprzedników oraz Starych Mistrzów), jak i obcą (krąg wpływów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Medycyna / [opracowanie] Grzegorz Marzec. - Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2018. - 563, [1] strona : ilustracje, faksymilia ; 20 cm.
(Nowa Biblioteka Romantyczna)
Bibliografia na stronach 44-45.
Model romantyczny, choć dziś już jest głównie częścią historii medycyny, może być oceniany rozmaicie. Niektórzy, istotnie, uznają go za niewiele znaczący epizod w dziejach sztuki lekarskiej, do tego o charakterze konserwatywnym albo nawet wstecznym. Inni natomiast, i chyba nie są oni w mniejszości, uważają, że medycyna romantyczna odegrała pewną rolę zarówno w przezwyciężeniu kryzysu, jaki zapanował w XVIII stuleciu, jak i w ponownym samookreśleniu się medycyny somatycznej i materialistycznej – a co za tym idzie, w jakimś stopniu przyspieszyła ukształtowanie się medycyny w jej nowoczesnym rozumieniu. Wewnętrzna nić łącząca medycynę romantyczną z dziedzictwem filozoficznym była zarówno jej przekleństwem (z tego bowiem powodu w znacznej mierze pozostawała głucha na eksperymentalne zdobycze somatyzmu), jak i siłą – proponowała bowiem metody opisu, które w odniesieniu do szerzej pojmowanej kategorii „życia” pokazywały ograniczenia czysto mechanistycznych diagnoz stawianych przez przedstawicieli przeciwnego obozu. Nie byłoby zresztą trudno pokazać, że pewne idee medycyny romantycznej stały się przedmiotem twórczej reinterpretacji i że powracają również i dzisiaj, nawet jeśli ich przytuliskiem jest przede wszystkim medycyna alternatywna – i to zarówno w tych jej odłamach, które przez obecną medycynę naukową są tolerowane, jak i tych, które są jawnie odrzucane. Jednakże nie tylko w medycynie alternatywnej widać tę łączność; wskazuje się dzisiaj mianowicie, że również naukowo ugruntowane formy terapii nie zajmują się jedynie mechanizmami cielesnymi i fizjologicznymi, ale – poniekąd na sposób holistyczny – coraz częściej podejmują również kwestię podmiotowości pacjenta, wzbogaconej o elementy psychiczne i społeczne, co – pewnie z emfazą i przesadą – można by nazwać pośmiertnym triumfem romantyzmu. Wreszcie nie można zapomnieć, że to właśnie medycynie romantycznej, z jej nastawieniem na łączność ducha i ciała, istotne impulsy rozwojowe zawdzięczają psychoanaliza (Freud traktował przecież choroby jako zjawiska psychosomatyczne), psychologia i psychiatria. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Romantyczna)
Zawiera m.in.: Romantyzm albo teatralność techniki / Wojciech Tomasik.
W świetle założeń dawnej Biblioteki Romantycznej, która – według noty zamieszczanej na tylnej okładce tomów – „pragnie dotrzeć do wielogłosowego świata epoki, w której tkwi jedna z ojczyzn duchowych współczesnego człowieka”, należy odnotować, że w książce Wojciecha Tomasika Romantycy i technika założenie to realizuje się przewrotnie i dosadnie. Współczesność przegląda się tu w romantyzmie w tym obszarze, który nasza epoka bezczelnie (albo tylko bezmyślnie) usiłuje zawłaszczyć, zapominając o romantycznych korzeniach tego zjawiska, jakim jest nie sam tylko postęp techniczny, ale przede wszystkim jego wpływ na wszystkie inne sfery życia – od prac mechanicznych i wygód codziennych poczynając, a na moralności i religii kończąc. (z recenzji Marka Dybizbańskiego; nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Romantyczna)
W świetle założeń dawnej Biblioteki Romantycznej, która – według noty zamieszczanej na tylnej okładce tomów – „pragnie dotrzeć do wielogłosowego świata epoki, w której tkwi jedna z ojczyzn duchowych współczesnego człowieka”, należy odnotować, że w książce Wojciecha Tomasika Romantycy i technika założenie to realizuje się przewrotnie i dosadnie. Współczesność przegląda się tu w romantyzmie w tym obszarze, który nasza epoka bezczelnie (albo tylko bezmyślnie) usiłuje zawłaszczyć, zapominając o romantycznych korzeniach tego zjawiska, jakim jest nie sam tylko postęp techniczny, ale przede wszystkim jego wpływ na wszystkie inne sfery życia – od prac mechanicznych i wygód codziennych poczynając, a na moralności i religii kończąc. (z recenzji Marka Dybizbańskiego; nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pogoda w czasach romantyków / [opracowanie] Marta Zielińska. - Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2017. - 375, [1] strona, [6] kart tablic : ilustracje, faksymilia ; 20 cm.
(NBR Nowa Biblioteka Romantyczna)
Bibliografia na stronie 32.
W romantyzmie nie traktowano „pogody” jako zjawiska tylko meteorologicznego. Przypisywano jej znaczenia symboliczne. Dlatego już sam tytuł książki daje się czytać w planie dosłownym i metaforycznym. Znane jest zainteresowanie romantyków przyrodą-materią pogody i ekstremalnymi zjawiskami. Wiadomo, że „ładna pogoda” nie należała do romantycznych upodobań. Burze, pioruny i błyskawice, wybuchy wulkanów były przedmiotem fascynacji. W literaturze zjawiska te – jak czytamy we wstępie do książki – „stanowiły sugestywny ekwiwalent uczuć i nastrojów, istotny rys kolorytu lokalnego, znak boskiej ingerencji i mistycznych tajemnic natury, a także użyteczną metaforę w politycznej aluzji”. Autorka jednak nie idzie tym tropem. Zawęża temat. Interesuje ją głównie sfera meteorologii, nie imaginarium romantyczne. Przywołuje teksty o charakterze dyskursywnym: rozpoznania naukowe, notatki i artykuły prasowe, wspomnienia i pamiętniki, krajoznawcze relacje i opisy, zapiski meteorologiczne, ludowe przepowiednie. Prezentuje je w ośmiu działach Antologii zatytułowanych: W nauce, W prasie, Na co dzień, W podróży, Na wojnie, Przyjemności, Zjawiska niezwykłe i ekstremalne, Przesądy. Bogaty dobór bardzo różnorodnych tekstów pozwala na dość rozległą orientację w zainteresowaniach romantycznego pokolenia meteorologią. Od skrupulatnych, często sztampowych notatek po niezwykle ciekawe opowieści, w których mróz, śnieg, roztopy, powodzie, burze i pioruny stają się przyczyną ludzkich perypetii. Niewątpliwie zaproponowany wybór tekstów stanowi ważny walor poznawczo-dokumentacyjny książki, pozwala także na rewaloryzację mało znanych zapisów. Książka Marty Zielińskiej jest bardzo ciekawą propozycją odkrywającą jeszcze jedną, mało znaną stronę romantycznego świata. (z recenzji Anny Kurskiej ; nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jak łatwo zauważyć, książki są wszędzie: w bibliotece i więziennej celi, w pracowni artysty i panieńskim pokoiku, w skromnym bagażu rozbitka i plecaku przemytnika. Najpewniejsze schronienie znajdują w innych książkach. Czasem to my sami szukamy książek, ale czasem to książki nas znajdują. Być może zresztą nieważne, co, ale jak czytamy. Czy lektura nas zmienia, daje radość albo odbiera chęć do życia? Książki uczą piękna, skłaniają do sprzeciwu, wymierzają sprawiedliwość. Albo otwierają przed nami zupełnie inny świat, w którym mamy ochotę pozostać już na zawsze... (Z okł.).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bibliografia literatury polskiej "Nowy Korbut" / Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk ; 18 vol. 1.)
Na grzbiecie wyłącznie tytuł wydawnictwa tomowego "Nowy Korbut".
Indeksy.
Bibliografia Stanisława Wyspiańskiego, będąca kolejnym tomem „Nowego Korbuta”, w swoim układzie stosuje zasady obowiązujące w dotychczas wydanych tomach tej serii, a więc trójczłonowy podział na: Biogram, bibliografię podmiotową (Twórczość) i przedmiotową (Opracowania). Także zasady opisu pozycji bibliograficznej oraz układu materiału wewnątrz głównych działów są zgodne z wymogami serii korbutowej, choć nie dało się uniknąć pewnych odstępstw wynikających ze specyfiki zgromadzonego materiału. Daty graniczne (zasięg chronologiczny) obejmują lata l883(data powstania pierwszego utworu) do 2007 − do tego jubi1euszowego starano się zebrać materiały kompletne, choć odnotowano także, w miarę możliwości, dane późniejsze. (Ze wstępu).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 01M (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 279-281.
Interpretowanie dzieł literackich, zwłaszcza wybitnych, to jeden z najprzyjemniejszych obowiązków historyka literatury. Oddawałem się tej pracy, gdy byłem - dawno, dawno temu - młodym człowiekiem, oddaję się także teraz, gdy po wielu dziesięcioleciach moja aktywność zawodowa zbliża się do końca. Rezultatem owych działań jest ta książka niemal w całości wypełniona interpretacjami, którą pozwalam sobie przedstawić P.T. Czytelnikom. Zbieram w niej szkice napisane w ciągu ostatnich lat. Najwięcej z nich poświęconych jest Leśmianowi, czyli poecie, którego twórczość próbuję zrozumieć i opisać od czasu pracy magisterskiej, obronionej prawie przed sześćdziesięciu laty. Ale mowa tu także między innymi o Żeromskim, Czechowiczu, o wciąż mało znanym szerszej publiczności wspaniałym poecie, jakim był Zbigniew Bieńkowski. Zajmuję się też wybitnymi krytykami: Kazimierzem Wyką, Janem Józefem Lipskim, Janem Błońskim, ale i akademickich uczonych nie pomijam, stąd szkice o międzywojennym Warszawskim Kole Naukowym Polonistów, Czesławie Zgorzelskim, Marii Renacie Mayenowej. Interesują mnie także inne sprawy i zjawiska, ale żeby dowiedzieć się jakie, Łaskawy Czytelnik musi wziąć do ręki książkę i sam się o tym przekonać. Ostatnio w tekstach, które nakłaniają do tego czy owego, spopularyzował się czasownik ┬zapraszam├. I ja właśnie to czynię. Michał Głowiński (Z okł.).
Zapomniany poemat Leśmiana ; Sacrum zlaicyzowane (Wokół wiersza Leśmiana "Dzień skrzydlaty") ; Leśmianowska "mgła - nierozeznawka" ; Tajemnicze tango lęsmiana ; Widzieć siebie - z czasu minionego ("Tamten" Bolesława Leśmiana i "Kilkunastoletnia Wisławy Szymborskiej) ; Proza żałobna Żeromskiego ; Wokół "Źródła Aretuzy (Iwaszkiewicz - Przyboś) ; Eros i przemijanie (Wokół poematu Józefa Czechowicza "Hildur, Baldur i czas") ; Trzy poematy o języku (Tuwim - Jastum - Bieńkowski) ; Awangardowy barok Zbigniewa Bieńkowskiego (O cyklu "W i imię twoje) ; Poezja a dyskurs publiczny (Wokół dwu wierszy Czesława Miłosza) ; Trzy medaliony Ludwika Heringa ; A wszystkiemu się przyglądałem" (O opowiadaniach Janusza Odrowąża-Pieniążka) ; Kapuściński: reportaż jako sztuka ; Dziennikowe kwadratury koła ; Literatura w Polsce Ludowej, literatura Polski Ludowej ; Odpoczciwić literaturę polską! ; Naśladująca wyobraźnia (Rzecz o eseju Kazimierza Wyki "Obrona von Meegerena) ; Jan Józef Lipski - krytyk i znawca poezji ; Wielki krytyk ; O Warszawskim Kole Polonistów słów kilka ; Roman Jakobson w Polsce ; Czeskie koneksje ; Czesław Zgorzelski - między formalizmem a tradycją romantyczną ; Pani Mayenowa - próba portretu ; Jakiego językoznawstwa potrzebuje poetyka? ; Glosy do rozważań J.M Ellisa ; O rozstaniu z teorią literatury ; Monografia w C-dur ; Tu mówi bieda ("O Dzieciach Sancheza " Oskara Lewisa).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 559-582.
Praca Ewy Kołodziejczyk jest pierwszą tak obszerną i tak dobrze udokumentowaną rozprawą oświetlającą biografię intelektualną Miłosza oraz jego strategię życiową i pisarską w latach powojennych. Autorka wydobywa na światło dzienne bogate materiały archiwalne (najbardziej frapujące są rękopisy z Beinecke Library), niezwykle szeroko też odsyła do ówczesnej amerykańskiej prasy polityczno-kulturalnej, nie mówiąc już o czasopismach i archiwach krajowych. Ponadto posługuje się z wyczuciem współczesnymi opracowaniami krajowymi i anglosaskimi na temat historii politycznej i kulturalnej Ameryki w pierwszej dekadzie powojennej. Z recenzji prof. Zdzislawa Lapińskiego. (Z okł.).
Książka Ewy Kołodziejczyk ×┬układa się├ w pasjonującą historię oswajania przez Miłosza Ameryki - jej przestrzeni, natury, kultury, mentalności; także historię nawiązywania w USA kontaktów intelektualnych, które czasem przeradzały się w literackie przyjaźnie. Te historie stanowią moim zdaniem znakomite podłoże pomagające zrozumieć pozycję, jaką Miłosz w amerykańskiej kulturze i nauce osiągnął po podjęciu w 1960 roku pracy na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i osiedleniu się w USA. Ale je
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na s. tyt. r. wyd.: 2011.
W niniejszej edycji opracowano listy Władysława Orkana z lat 1891-1910. O przyjętej cezurze czasowej zadecydował fakt, że był to najbardziej płodny literacko okres życia pisarza. Omawiane listy Władysława Orkana stanowią około 40 procent zachowanej korespondencji pisarza. Ich zebranie było możliwe m.in. dzięki staraniom S.Pigonia oraz dzięki temu, że Orkan miał zwyczaj pisywać listy "na brudno". Zbiory zgromadzone w Bibliotece Jagiellońskiej obejmują w znacznej mierze bruliony takich właśnie listów. Odczytanie ich nie stanowiło, generalnie, większego problemu, choć w niniejszej edycji czytelnik odnajdzie także informacje o słowach nieczytelnych. W sposób zdecydowanie bardziej niestaranny pisali do Orkana np. Sten, Sewer czy Mirandola. W 1899 roku z inicjatywy L. Méyeta ukazały się dwa tomy listów Słowackiego do matki. Na przełomie stuleci Orkan prowadził ożywioną korespondencję z Katarzyną Smreczyńską. Jeśli nawet nie czytał listów Słowackiego, na pewno słyszał o ich wydaniu. Niewykluczone, że zwyczaj pisania listów "na brudno" przejął Orkan od autora Beniowskiego. Gromadzenie przez ponad trzydzieści lat własnych listów musi na pewno zastanawiać. Być może Orkan pragnął w ten sposób pozostawić "pamiętnik mimo woli" , pisany listami. Rolę szczególnych impulsów mogły spełniać posiadane listy od Gurskiej, Wysłouchowej czy Zwierzyńskiej. Z tego względu podczas przygotowywania niniejszej edycji zadecydowano o chronologicznym układzie listów, który umożliwił powstanie swoistego kalendarium życia i twórczości autora Komorników. Opracowanie niniejsze zawiera teksty 1270 listów pisane do różnych adresatów. Poprzedzone jest wstępem historycznoliterackim. Listy opatrzone są szczegółowymi komentarzami. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-6 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na s. tyt. r. wyd.: 2011.
Bibliogr. s. 644-648.
W niniejszej edycji opracowano listy Władysława Orkana z lat 1891-1910. O przyjętej cezurze czasowej zadecydował fakt, że był to najbardziej płodny literacko okres życia pisarza. Omawiane listy Władysława Orkana stanowią około 40 procent zachowanej korespondencji pisarza. Ich zebranie było możliwe m.in. dzięki staraniom S.Pigonia oraz dzięki temu, że Orkan miał zwyczaj pisywać listy "na brudno". Zbiory zgromadzone w Bibliotece Jagiellońskiej obejmują w znacznej mierze bruliony takich właśnie listów. Odczytanie ich nie stanowiło, generalnie, większego problemu, choć w niniejszej edycji czytelnik odnajdzie także informacje o słowach nieczytelnych. W sposób zdecydowanie bardziej niestaranny pisali do Orkana np. Sten, Sewer czy Mirandola. W 1899 roku z inicjatywy L. Méyeta ukazały się dwa tomy listów Słowackiego do matki. Na przełomie stuleci Orkan prowadził ożywioną korespondencję z Katarzyną Smreczyńską. Jeśli nawet nie czytał listów Słowackiego, na pewno słyszał o ich wydaniu. Niewykluczone, że zwyczaj pisania listów "na brudno" przejął Orkan od autora Beniowskiego. Gromadzenie przez ponad trzydzieści lat własnych listów musi na pewno zastanawiać. Być może Orkan pragnął w ten sposób pozostawić "pamiętnik mimo woli" , pisany listami. Rolę szczególnych impulsów mogły spełniać posiadane listy od Gurskiej, Wysłouchowej czy Zwierzyńskiej. Z tego względu podczas przygotowywania niniejszej edycji zadecydowano o chronologicznym układzie listów, który umożliwił powstanie swoistego kalendarium życia i twórczości autora Komorników. Opracowanie niniejsze zawiera teksty 1270 listów pisane do różnych adresatów. Poprzedzone jest wstępem historycznoliterackim. Listy opatrzone są szczegółowymi komentarzami. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-6 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej